چارسوق استانبول


چارسوق

چارسوق استانبول




بازار بزرگ
بازار بزرگ، با بیش از ٣١ هزار متر مربع مساحت، ٣٠٠٠ مغازه، ١٧ مهمان‌خانه، ٦١ خیابان، ٤ چشمه،١٠ چاه آب،٢ مسجد، چندین کافه و رستوران، یک مرکز پلیس و ٢٢ دروازه؛ یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ی جهان است. بازار بزرگ، از مراکز مهم توریستی هم به شمار می‌رود و روزانه بین ٢٥٠ تا ٤٠٠ هزار نفر بازدیدکننده دارد. این بازار جز روزهای یکشنبه، از ٩ صبح تا ٧ عصر باز است.


بازار مصری
بازار مصری یا بازار ادویه، درست پشت مسجد ینی جدید، درمنطقه‌ی امینونو و در ورودی گلدن هورن قرار دارد. در نیمه‌ی اول قرن هفدهم، این بازار را معمار معروف ترکیه -کاظم آقا معمار- از چوب ساخت، که طبیعتاً بعدها با مصالح محکم‌تری بازسازی شد.
حکمت اسم بازار را هم احتمالاً می‌توانید به راحتی حدس بزنید: مصری‌ها ادویه‌هایشان را این‌جا می‌فروخته‌اند. امروزه جز ادویه‌جات، سبزی‌های معطر، میوه‌های خشک و آجیل، انواع روغن، شیرینی‌های مختلف، چای و کالاهای دیگر هم این‌جا فروخته می‌شود.
بازار مصری جز روزهای یکشنبه، از ٨:٣٠ صبح تا ٦:٣٠ بعدازظهر باز است.



بازار آراستا
بازار آراستا را در خود ترکیه به نام سیپاهی کارسیسی هم می‌شناسند. اگر بازار بزرگ نبود، شاید این بازار اسم و رسم بیشتری داشت، اما خوب، الان فقط یک بازار سنتی معمولیِ قرن هفدهمی است که تازه در دوره‌ی امپراتوری عثمانی، به جای اصطبل از ساختمانش استفاده می‌کرده‌اند. این بازار هم از طعمه‌ی آتش در امان نماند حتی مدت زیادی تنها ویرانه‌اش باقی مانده بود، تا این که در دهه‌ی ٨٠ میلادی، مغازه‌هایی روی این ویرانه‌ها ساختند و با کرایه‌ی این مغازه‌ها، خرج بازسازی مسجد آبی را دادند.
بازار آستارا، در مرکز قسمت قدیمی شهر ، پشت مسجد آبی و درست مقابل ورودی موزه‌ی موزاییک قرار دارد و هر روز هم باز است.



بازارهای دیگر استانبول
بازارهای کوچک و محلی و مغازه‌های قدیمی زیادی در استانبول پیدا می‌شود؛ مثلاً بازار ماهی کومکاپی و ساریر، بازار گل بی‌اُغلو، بازار غذا و... بازارهای هفتگی زیادی هم نزدیک شهر بر پا می‌شود که بیشتر مشتریانش، مردم محلی‌اند.

علاوه بر این‌ها، استانبول، بازارهای جدید و مدرن زیادی دارد. این بازارها بیشتر در قسمت جدید شهر قرار دارند انواع اجناس مارک‌دار خارجی در آن‌ها پیدا می‌شود. از جمله‌ی این بازارها می‌توان به: آک مرکز، متروسیتی، کانیون، ایستینی پارک، آستوریا، نیسانتاسی سیتی، میدان گالری، کاروسل، ٢١٢ استانبول، ویا پورت، مترو پورت، مایادروم، پروفیلو و پل سنتر اشاره کرد.



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: